Paikallisuus ja pitkä asiakassuhde sujuvoittavat yhteistyötä

Varkauden Aluetaksi Oy on yksi Call Waves Solutions Finland Oy:n pitkäaikaisimmista asiakkaista. Paikallinen yhteistyö alkoi 2000-luvun alkupuolella.

Kaikki Taksi Varkaus numeroon 0100 86 100 soitetut tilaukset kulkevat Call Wavesin kautta. Kyytitilauksiin vastaa ympäri vuorokauden 30 Call Wavesin asiakaspalvelijaa.

”Meidän takseja tilataan edelleen eniten soittamalla. Asiakkaat haluavat ihmisläheistä palvelua”, kertoo Varkauden Aluetaksi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kaisa Kinnunen.

Paikallinen yhteistyö on Kinnusen mukaan suuri etu.

Paikallistuntemuksesta on paljon hyötyä silloin, jos osoite ei ole oikein tiedossa. Varkauden tunteva välittäjä osaa nopeasti päätellä, missä risteyksessä tai minkä rakennuksen edessä asiakas odottaa. Se nopeuttaa kyydin tuloa.

Varkauden Aluetaksi Oy on vanhin alan paikallinen toimija. Taksiyrittäjät perustivat tilausyhtiön 1991. Aluetaksia edelsi 1978 toimintansa aloittanut Varkauden Ulataksi Osuuskunta.

Kinnunen muistaa, kun käytössä oli huutoula. Se toimi niin, että keskus huuteli kuskeille radion kautta taksitilauksia. Tilaukset muuttuivat atk-pohjaisiksi Varkaudessa 1992.

”Digitalisaatio tuli työhömme jo ennen kuin koko termistä edes puhuttiin. Liityimme 1992 Kuopion läänissä kokeiluna alkaneeseen atk-taksiverkkoon. Verkossa oli alkuun noin 400 autoa, ja kokeilu alueellisesti suurin, mitä Suomessa oli koskaan ollut. Malli levisi meiltä muualle Suomeen”, Kinnunen muistelee.

Aluetaksi ja Call Waves kehittävät tilauspalvelua jatkuvasti yhdessä. Työkaluina kehityksessä ovat muun muassa laadun ja vastausaikojen seuranta. Osapuolet tapaavat usein ja käyvät yhdessä läpi esimerkiksi asiakkaiden sähköpostipalautteita sekä alan uutta tekniikkaa.

”Yhteistyö ja ongelmatilanteiden ratkaisu on helppoa tuttujen ihmisten kanssa. On tärkeää, että Call Wavesilla on esimerkiksi aina riittävä määrä ihmisiä töissä tasaamaan tilauksien ruuhkahuippuja”, Kinnunen sanoo.

Aluetaksin tilauspalvelusta Call Wavesilla vastaava esimies Marjo Markkanen kertoo, että tekniset ratkaisut lisääntyvät ja parantuvat alalla koko ajan. Ajankohtaista on nyt sovellusten, esimerkiksi WhatsApin tulo puheluiden rinnalle.

”Haluamme pitää ovet auki kehitykselle ja seurata aikaa. Yhteistyö Call Wavesin kanssa antaa siihen mahdollisuuden. On hienoa, että yhteistyökumppani on omalla paikkakunnalla ja voimme tukea sen työpaikkoja”, Kinnunen sanoo.

Monet asiakkaat, kuskit ja taksinvälittäjät ovat tulleet vuosien aikana tutuiksi. Vaikka korona on koetellut rankasti taksialaa, puheenjohtaja on varma, että takseja tarvitaan tulevaisuudessakin. Taksi on yhä monelle tärkeä ja ainoa tapa päästä liikkumaan.

Aluetaksin kuskien tavaramerkki on rento, auttavainen ja eri tilanteisiin sopiva asenne. Taksi Varkauden numerosta voi tilata paitsi perinteisen taksikyydin myös tila- ja invataksin sekä pyörätuoli, paari- pientavara-, yritys- ja lentokenttäkenttäkuljetuksia.

”Kaikkea viedään, mikä mahtuu autoon. Meiltä voi tilata porraskiipijänkin, millä kuski voi viedä pyörätuoliasiakkaan vaikka kerrostalon viidenteen kerrokseen.”


Julkaistu kategoriassa: Erinomaisia asiakaskokemuksia