
Yritysmaailmassa eletään voimakasta tekoälyn ja automaation murrosaikaa. On ennustettu, että vuoteen 2020 saavuttaessa 85% asiakaskohtaamisista hoituu ilman ihmisen avustusta. Joko sinun työkaverisi on chatbot?
Digitalisoitumisen myötä asiakaskanavien ja palvelukokonaisuuden hyvästä hallinnasta on tullut entistä haastavampaa. Asiakkaat odottavat nopeaa ja sujuvaa palvelua jokaisessa kanavassa ja usein ympäri vuorokauden.
Virtuaalinen chat-robotti eli chatbot on yksinkertainen automaatiotyökalu myyntiin, neuvontaan ja asiakaspalveluun. Virtuaaliagentti käsittelee asiakasyhteydenotot käytännössä nollakustannuksella ja vastaa asiakkalle sekunnin sadasosassa.
Yksinkertaisimmillaan chatbotit ovat nappipohjaisia. Nappibotit pystyvät käsittelemään muun muassa tilaustietoja ja keräämään tarvittavat taustatiedot, joiden pohjalta oikea asiakaspalvelija käsittelee tarjouksen tai tilauspyynnön. Teknologialtaan kehittyneimmillä virtuaaliagenteilla voidaan jo teettää sitovia laina- ja sähkötarjouksia sekä luottopäätöksiä.
Teknologian viisas hyödyntäminen yhdistettynä asiantuntevaan henkilöstöön on kilpailuetu yritykselle kokoon tai toimialaan katsomatta. Räätälöity chatbot vastaa verkkovierailijoiden toistuviin kysymyksiin ja purkaa ruuhkia muissa palvelukanavissa. Se vapauttaa inhimillisen asiakaspalvelijan tehottomista ja manuaalisista, toistuvista prosesseista merkityksellisempään palvelutyöhön.

Asiakaspalvelua napin painalluksella
Parhaimmillaan teknologia vapauttaa asiakaspalvelijat toistuvista työtehtävistä ja mahdollistaa asiakkaiden palvelun helpommin, nopeammin ja henkilökohtaisemmin. Manuaaliset työvaiheet voidaan ulkoistaa esimerkiksi nappipohjaiselle Chatbotille eli nappibotille, jolla tarkoitetaan automatisoituja tehtäviä suorittavaa tietokoneohjelmaa.