Meille on tärkeää, että henkilöstömme osaaminen on ajan tasalla ja jokaisella on mahdollisuus kehittää omaa asiantuntijuuttaan työn ohessa. Osaamisen jatkuva kehittäminen auttaa etenemään urapolulla, sekä ohjaamaan sitä omia kiinnostuksen kohteita ja vahvuuksia kohti. Näin työ on mielekästä, kehittävää ja motivoivaa. Näistä syistä myös tarjoamme työn ohella opiskeluun ja kouluttautumiseen hyvät edellytykset ja organisaation tuen. 

Tässä blogitekstissä olemme haastatelleet lyhyesti kahta tiimiläistämme, Ninaa ja Hennaa, jotka ovat suorittaneet työn ohessa Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon. Molemmilla tutkinnon suorittamisen lähtökohtana oli uusi palvelupäällikön tehtävänkuva. Jatka lukemista ja saat selville, mitä mieltä he ovat tutkinnon suorittamisesta työn ohella.  

Miten tutkinnon suorittamisen ja työn yhdistäminen onnistui?  

Nina: Tutkinnon ja työn yhdistäminen vaati hyvää ajanhallintaa ja ennakointia, mutta kokonaisuutena se sujui erittäin hyvin. Olin motivoitunut kehittämään omaa osaamistani ja sain tukea myös työyhteisöltäni. Opin aikatauluttamaan omaa tekemistäni tehokkaammin ja hyödyntämään työarjessa esiin tulevia tilanteita suoraan osana tutkinnon näyttöjä. Tämä teki oppimisesta käytännönläheistä ja työn kannalta heti merkityksellistä. 

Henna: Tutkinnon suorittaminen työn ohessa onnistui todella hyvin, sillä tutkintoa tehtiin nimenomaan työn ohessa ja siihen opinnot tiiviisti liittäen. 

Ajallisesti tutkinnon suorittaminen ei vaatinut isoja panostuksia vapaa-ajan osalta, vaikka toki jonkin verran tehtäviä ja tiedon syventämistä luonnollisesti suoritinkin vapaa-ajalla. Mutta verrattuna esim. korkeakoulututkintoon tilanne oli täysin erilainen. 

Mitä eväitä tutkinnon suorittaminen antoi uuteen työnkuvaan? 

Nina: Tutkinto antoi ennen kaikkea selkeyttä ja systemaattisuutta omaan johtamisotteeseen. Opin tarkastelemaan toimintaa laajemmin liiketoimintalähtöisesti ja kehittämään omaa tiimiä tavoitteellisemmin. Uuteen työnkuvaan sain eväitä muun muassa ihmisten johtamiseen, palveluprosessien kehittämiseen ja asiakkuuksien hallintaan. Käytännönläheinen lähestymistapa auttoi myös kiteyttämään, millaisilla keinoilla voin vaikuttaa asiakas- ja työntekijäkokemukseen entistä paremmin. 

Henna: Tutkinnon suorittaminen auttoi pysähtymään ja reflektoimaan omaa toimintaa ja kehittymistään. Kun tekemistään tarkasteli esim. puolen vuoden päästä siitä, kun oli aloittanut tietyn kokonaisuuden, oli helppo konkreettisesti nähdä missä oli onnistunut ja mikä puolestaan vaatii kehittämistä. Lisäksi minulle, jolle valmiiksi tekeminen ja ”maaliin pääseminen” on tärkeää, oli myös erittäin oivalluttavaa tutkinnon myötä huomata, että välillä pitää yksinkertaisesti muuttaa päämäärää tai suuntaa ja sekin on ok.  

Mitkä olivat keskeisimmät uudet opit mitä tutkinnon suorittamisesta jäi käteen? 

Nina: Keskeisimmät opit liittyivät tavoitteelliseen kehittämiseen, omien vahvuuksien tunnistamiseen ja liiketoimintaymmärryksen syventämiseen. Opin myös rakentamaan kehittämissuunnitelmia, seuraamaan niiden toteutumista ja mittaamaan vaikuttavuutta. Lisäksi vuorovaikutus ja vaikuttava viestintä nousivat tärkeiksi teemoiksi – miten tuen tiimiä muutoksissa ja miten saan ihmiset sitoutumaan yhteisiin tavoitteisiin. 

Henna: En osaa konkretisoida tiettyjä asioita, mutta esim. strategian kautta oman roolin palastelu eri osa-alueisiin ja toimintasuunnitelmien teko toi paljon tärkeitä näkökulmia ja oivalluksia omaan työhön ja kehittymiseen.  

Ninan ja Hennan lisäksi menneen talven aikana valmistuneisiin kuuluu myös Karoliina, joka suoritti lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon. Lämpimät onnittelut vielä kaikille kolmelle hienosta suorituksesta!  


Julkaistu kategoriassa: Työelämä