Pelaaminen puhelinmyyntityön ohessa

Puhelimessa tapahtuva myyntityö myötäilee pitkälti samoja kaavoja päivittäin. Saimme mahdollisuuden testata, kuinka omalla työpisteellä tietokoneella tapahtuva pelaaminen toisi virikettä omaan työhön, työyhteisöön sekä työssä jaksamiseen. Toki myös tuloksiin vaikuttavaa osuutta odotettiin mielenkiinnolla.

Pelejä oli useampia ja ne toteutettiin sekä yksilö- että tiimikisoina, osa nopeina puoli päivää kestävinä peleinä ja osa turnaustyylisesti pidemmän kaavan mukaan vedettynä. Näin pääsimme tarkastelemaan millainen pelaaminen toisi parhaan lopputuloksen.

Tulokset näkyivät jatkuvasti reaaliaikaisesti kaikille tiimiläisille. Tarkoitushan oli saada kisaviettiä nostettua!

Pelaamisen vaikutus myyjiin

Pelaaminen toi selkeästi tiimiläisissä esiin puhelinmyyntityön tyypilliset piirteet. Toiset rakastavat kilpailua näkyvästi ja tuovat sen kilpailuhenkisinä esiin -> pelin vaikutus oli heillä tulosta nostava ja tuloksiin kannustava. He kokivat pelin tuovan juuri sitä kaivattua vaihtelua ja virikettä rutiinityöhön. Kisapäivää odotettiinkin! Pelipäivänä seurattiin tarkkaan kuinka onnistuminen kasvatti omaa sumo”ukkoa” samalla vilkuillen myös kaverin sumoa. Autoilupelissä pyrittiin pysymään radalla – aina se ei onnistunut. Peleistä haettiin voittoa kisakavereista hyvässä hengessä – tietenkin. Naurunhyrähdyksiä kuuluikin työpisteiltä toistuvasti.

Toisaalta osa tiimiläisistä koki pelaamisen jopa sotkevan työrytmiä ja keskittymistä, ja tuovan painetta työssä onnistumiseen. Tällaisessa tapauksessa henkilö vetäytyikin pelistä helposti. Toisille kilpaileminen tuo selkeästi lukon omaan työhön heikentäen työsuoritusta.

Mihin testiin osallistuminen kannusti?

Pelipäivien aikana tiimiläiset antoivat palautetta toiveena saada erilaisia pelejä, joilla mielenkiinto työhön säilyisi korkealla. Havaitsin heidän olevan innokkaita juuri pelien kehityksen ja toimivuuden osalta. Hyviä vinkkejä saatiin, joita myös toteutettiin.

Kehitykseen osallistumisen kautta pelit luultavasti antavat tiimille enemmän. Erilaisten näkökulmien huomioiminen on helpompaa kun pelaaminen viedään keskelle työpäivää. Ensisijainen tavoite työpäivässä on kuitenkin edelleen laadukas asiakastyö.

Palaamisesta havaittua

Tuoko peli virikettä työhön? – Oikein käytettynä kyllä!

Myös henkilöt, jotka eivät pidä tai nauti näkyvästä kilpailusta voidaan ottaa huomioon oikeilla pelivalinnoilla ja räätälöidyillä tavoitteilla.

Pystytäänkö kokonaistulosta pelkästään pelien avulla nostamaan? – Ei välttämättä!

Jatkuvana tapahtumana pelaamisen viehätys karisee ja teho häviää. (Peli)kehityksen tulisi olla paljon nopeampaa, jotta pelit eivät päivittäisessä käytössä menettäisi merkitystään.

Puhelinmyyntityön ohessa pelaaminen voidaan hyödyntää monella tavalla.

Kilpailevan pelaamisen sijaan kehittäisin esimerkiksi työhön liittyvää ”tietovisaa”, jonka avulla työntekijä pystyy pitämään omaa tietotaitoaan ajan tasalla. Huumorilla höystettynä saadaan hyödyllistä kevennystä työpäiviin!

Pelaaminen on piriste sopivassa suhteessa!

Kirjoittaja:
Marjo Markkanen
Group Manager OUT