Työhyvinvointi: Tasapainoa työn ja vapaa-ajan kesken

Edellisessä blogitekstissä pohdin, mitä työhyvinvointi on ja mikä merkitys on avoimella vuorovaikutuksella työyhteisössä. Ihmisen hyvinvointiin ja työssäjaksamiseen vaikuttaa toki myös se, millä lailla yksilön työ ja vapaa-aika ovat tasapainossa keskenään. Työyhteisöllä, itse työtehtävillä ja työssäviihtymisellä on suuri merkitys työhyvinvoinnille, mutta aivan yhtä suuri rooli on myös sillä, miten viettää vapaa-aikansa. Jos valvoo yömyöhään, syö milloin […] Lue lisää »

Mihin millenniaalit tarvitsevat asiakaspalvelua 2020?

Asiakaspalvelulla ei ole tulevaisuutta. Kaikki media väittää näin! Koneet vievät meidän työt. Asiakaspalvelurobotti käy meidän puolesta kauppaa. Kuitenkin nuori sukupolvi haluaa asiakaspalvelua, joten yrityspäättäjät – herätys!   Kyselyn olettamukset ”Ei mihinkään!”, ”Mikä on asiakaspalvelua?”, ”Eikö se ole itsestäänselvyys?”. Näin oletimme vastauksien kyselyymme olevan omien uskomustemme pohjalta. Uskomukset ja menneet kokemukset ohjaavat ajatteluamme ja päätöksentekoamme. Ei […] Lue lisää »

Robotisaatio asiakaspalvelussa

Robotisaatio asiakaspalvelussa Robotisaatio on ollut teollisuuden osana jo 70-luvulta alkaen. Ilman automaatiota ja robotisaatiota (RPA) ei teollisuuden tuottavuus olisi tällä tasolla Suomessa. Nyt otetaan ensimmäisiä oikeita harppauksia myös asiakaspalvelussa tekoälyn ja robotisaation suuntaan. Asiakaspalvelulta vaaditaan entistä monipuolisempaa palvelua, jolloin koko asiakaspalvelutapahtumaa pitää miettiä uusiksi. Voiko jotain tehdä toisin? Voiko tekoäly ja robotiikka yhdessä hoitaa ns. […] Lue lisää »

Blogi rekrykoulutuksesta

Kaikki alkoi siitä, kun olin ollut koulusta valmistumisen jälkeen työttömänä muutaman kuukauden. Valmistuin siis YO-merkonomiksi täältä Kuopion ammatti- ja aikuisopistosta tänä kesänä. Siinä pitkään sitten etsin töitä ja mietin, että mitä haluaisin tehdä. Näinpä tiet johdattivat minut työvoimakeskuksen ja yritysten järjestämälle rekrymessutapahtumalle, Syystärskyille. Lähdin sinne innokkuutta uhkuen, ja silloin päätin tosissani, että koitan hommata sieltä […] Lue lisää »

Onko analyysi raportointia vai raportointi analyysiä?

Raportointi on ollut varmasti yksi tietotekniikan alkuperäisistä tavoitteista tuottaa asiakkaalle ja itselle menneestä ajasta informaatiota. Olkoon se sitten numeraalista tai graafista, niin se ei anna parhaalla tavallakaan kuin trendin menneestä ja mahdollisen ennusteen. Raportoinnin apuvälineenä Microsoftin Power BI antaa entistä paremman lähestymistavan analyysien ja tilastollisten toimintojen huomioimisen Excel-tyyppisten raportointitoimintojen rinnalla. Analytiikan keinoin on mahdollisuus löytää […] Lue lisää »