Puhelinmyyjäkö Suomen surkein duuni? Riippuu työnantajasta.

Tv-kanava Foxilla alkoi maanantaina 16.2. suuren suosion jo heti alkuun saanut sarja ##### puhelinmyyjät! 12-osaisen sarjan mainostetaan kertovan faktoja puhelinmyyntiyrityksen arjesta.

Ensimmäisen jakson annin perusteella arki näyttää sisältävän mm. röyhkeää asiakaspalveluasennetta, päivittäin vaihtuvaa työvoimaa ja alasti juoksentelua työaikana. Tätäkö se puhelinmyynti oikeasti on? Ei kai sentään.

Ei se sitä ole

##### puhelinmyyjät! on hyvä esimerkki epämääräisesti johdetusta pikkuyrityksestä, jossa työntekijöiden hyvinvointiin ei ole panostettu kovin pitkällä tähtäimellä. Mahdollisella Espanjan aurinkorannikolle pääsyllä, ylirennolla työilmapiirillä ja suklaapatukan tasoisella palkitsemisella yritetään motivoida työntekijät tekemään työtä, joka on palkkatasoltaan yhtä kannattavaa kuin harrastustoiminta.

Pienetkin motivointikeinot voivat tietysti auttaa hetkellisesti ja piristää päivää, mutta kuinka pitkälle se kantaa, jos työolosuhteet ovat muuten huonot?

Työolosuhteet kuntoon

Työnantajalla on työssä viihtymisen kannalta suuri merkitys. Paljon on kiinni esimerkiksi siitä, miten työolosuhteet, koulutus ja on järjestetty. On tärkeää, että työnantaja on luotettava, asiantunteva ja huolehtii työntekijöidensä hyvinvoinnista.

Reilun, työehtosopimuksen mukaisen palkkauksen pitäisi olla nykyaikana itsestäänselvyys. Eihän 600 € ja suklaapatukka riitä kenenkään elannoksi. Kun työ tuntuu tekijästään hyvältä, se välittyy suoraan hienona asiakaskokemuksena asiakkaalle, ja siihenhän tällä alalla nimenomaan pitää pyrkiä.

Kun olosuhteet ovat kunnossa ja työntekijällä on hyvä olla työyhteisössä, viihtymiseen ja työssä onnistumiseen ei tarvita (edes) viuhahtelua.

Riitta Toivanen
Managing Director (CEO)