Miten valitset yrityksesi strategian? Kustannusjohtajuus, erilaistaminen vai fokusointi?

Markkinatilanne on ollut jo parisen vuotta haasteellinen ja saattaa jatkua vielä jonkun tovin tämänkin vuoden puolella. Michael Porterin tutkimusten mukaan yritykset voivat pärjätä kilpailussa kolmella liiketoimintastrategialla: kustannusjohtajuus, erilaistaminen ja fokusointi.

Strategia on verbi

Kuvatun kaltaiset strategiset pää-vaihtoehdot ovat laajalti tunnettuja ja hyväksyttyjäkin. Samalla on helppo yhtyä Porterin varoitukseen ettei valinta saa jäädä strategisen liturgian tasolle. Kyseessä on suuri strateginen valinta, jolla tulee olla syvällisiä ja laaja-alaisia vaikutuksia yrityksen toimintaan. Kustannusjohtajuus edellyttää usein suurta kokoa ja äärimmäistä tehokkuutta, oppimisen kautta saavutettua kustannusten alentumista, tiukkaa kustannusseurantaa, pienten asiakkuuksien karsimista sekä T&K:n, palvelun, myyntikanavan ja mainostamisen minimoimista jne. Vastaavasti erilaistaminen voi edellyttää merkittävää panostusta muotoiluun ja tuotemerkkiin, teknologiaan, tuotteen ominaisuuksiin, palvelutarjontaan ja/tai jakeluverkostoon. Fokusointi taasen edellyttää valitun kohdeasiakkaan palvelemista ylivertaisesti – panostusten on keskityttävä puhtaasti asiakkaan tarpeiden täyttämiseen.

Vaikka joissakin tapauksissa yrityksen tarkempi strategia voi olla yhdistelmä useammasta näistä, varoittaa Porter juuttumisesta näiden välimaastoon (”stuck in the middle”). Tämä on Porterin mukaan lähes pomminvarma resepti matalalle kannattavuudelle ja kompromisseille strategian toteutuksessa.

Call Wavesin liiketoimintastrategia on fokusointi

Me callwavesilaiset olemme rakentaneet noin seitsämän vuoden ajan omaa, henkilökohtaisen asiakaspalvelun kultturia kohti erinomaisia asiakaskokemuksia.  Tämän on vaatinut meiltä yhä parempaa tajua ja ymmärtämystä tarkastella asiakkuuksiamme asiakasvahvuisten silmälasien läpi.

Verta, hikeä ja kyyneleitä? Kyllä. Kaikki on ollut vaivan arvoista. Emme voi kuitenkaan sanoa olevamme vielä mestareita ja perillä. Voiko koskaan edes sanoa olevansa perillä? Perillepääsy itse asiassa ei olekaan se juttu, vaan matkanteko yhdessä oppivan organisaation kanssa kohti unelmaa.

Melkein kaikkea voi tänä päivänä ns. ostaa kaupan hyllyltä: voit ostaa tekniikkaa, osaamista tai kaikenlaisia muita tuotantopanoksia. Mutta yrityskultturia et voi ostaa tai kopioida. Se joko rakennetaan määrätietoisesti yrityksen sisällä haluttuun suuntaan tai sitten se rakentuu itsestään sille tasolle kuin yritys itse on sen ansainnut.

Panostuksemme on kannattanut. Viime vuonna me callwavesilaiset purjehdimme mukavasti ”sinisen meren aalloilla”. Call Wavesilla on ollut onni saada huippuasiakkaita. Yhteistyö on ollut luottamuksellista ja mutkatonta. Tulokset puhuvat puolestaan.  Yhdessä asiakkaan kanssa olemme kehittäneet ja kasvattaneet asiakkaan liiketoimintaa. Siinä sivussa Call Wavesin viime vuoden liiketoiminnallinen tuloskin oli erinomainen. Tällä tiellä on hyvä jatkaa.

Asiakas on meille sydämen asia ♥♥♥♥♥

Riitta Toivanen
Managing Director (CEO)