24/7 asiakaspalvelu – paras kilpailuvaltti yrityksellesi?

Kuvittele tilanne:

Lähdet juhannuksen viettoon yötä vasten ajaen, ajatuksenasi välttää suuret ruuhkat ja samalla mielessäsi siintää ajatus tyynestä juhannusaaton aamusta mökkijärven laiturilla kahvia siemaillen. Arki on pyyhkiytynyt mielestä ja ainoa ääni, jonka kuulet, on vastarannalla kukkuva käki. Leppoisan ajattelun keskeyttää toisenlainen ”kukunta”. Autosi ajotietokone huutaa vikatilannetta kuin kesäinen kuikka ja matka tyssää siihen. Jääkö rauhallinen mökkiaamu vain haaveiluksi? Onneksi sinulla on palvelu, joka turvaa matkan jatkumisen mihin aikaan tahansa. Soitto 24/7 asiakaspalveluun, josta sinulle vastaa päivystävä asiakaspalvelija iloisena ja virkeänä. Tietosi kirjataan ylös ja asiakaspalvelija lähtee tilaamaan sinulle apua. Ei aikaakaan, kun matkasi jo jatkuu ja haavekuvasi juhannusaamusta on sittenkin totta.

Toimiva asiakaspalvelu on parasta markkinointia

Yllä kuvattu tilanne ja sen asiantunteva ja nopea hoito on parasta markkinointia yrityksellesi. Fakta on, että hyvä ja toimiva asiakaspalvelu on yksi merkittävimmistä asiakaskokemuksiin vaikuttavista tekijöistä. Samalla se on myös vaikuttavin markkinointikeino. Sinä kerrot hienosta kokemuksestasi 15 ystävällesi ja tuttavalle ja he taas lähtevät jakamaan sitä omille tuttavilleen. Ei aikaakaan, kun sadat ja tuhannet ihmiset ovat kuulleet miellyttävän kokemuksesi ja haluavat jakaa sen eteenpäin. Erityisen tärkeää on hyvä ja onnistunut asiakaspalvelutapahtuma ongelmatilanteissa, sillä juuri ne ovat mahdollisuuksia kääntää huono asiakaskokemus asiakassuhdetta ja –uskollisuutta sitouttavaksi tapahtumaksi. Varsinkin sosiaalisen median vaikutus niin hyvissä kuin huonoissakin kokemuksissa on merkittävä. Huonot  tapaukset, ikävä kyllä, saavat  laajempaa näkyvyyttä.

24/7 asiakaspalvelu kilpailuvalttina

Aiemmin 24/7 asiakaspalvelut on mielletty ns. hätäpäivystyksiksi: pankkikortti katoaa, sähkönjakelussa on häiriötä tai avaimet ovat unohtuneet kotiin ja tarvitset apua päästäksesi sisään. Tänä päivänä pysyäksesi kilpailussa mukana, asiakaspalvelun kehittäminen on elinehto. Voisiko 24/7 asiakaspalvelu olla uusin kilpailuvaltti? Verkkokaupat on nykypäivää jo lähes jokaisella mahdollisella yrityksellä, mutta entäpä jos tarvitset apua tilatessasi juhannuksena rikkoutuneeseen autoosi uuden varaosan jo juhannusaattona, jotta saat osan maanantaiksi? Tyyppikoodeja, vuosimalleja, eri moottoriversioita… eihän tästä ota kukaan selvää! Useimmiten näissä tapauksissa tilaaminen keskeytetään ja arjen tullen mennään varaosaliikkeeseen ja tilataan uudet osat vaivattomasti asiantuntijan avulla.  Entä jos asiakaspalvelu olisikin auki 24/7 ja asiakas saisi avun samantien ja varaosat odottaisi jo maanantaina noutoa? Yksi asiakassuhde säilytetty ja varmasti tulevaisuudessakin tämä erinomaisen kokemuksen saanut asiakas käyttää palvelua ja jakaa sitä eteenpäin!

PuranenSuvi

 

 

Kirjoittaja
Suvi Puranen
Account Manager