Etätyö – uhka vai mahdollisuus?

Nykypäivänä monia töitä voi teknologian avulla tehdä oikeastaan missä tahansa. Myös asiakaspalvelutyötä voi tehdä vaikka kotoa käsin, kunhan tekniikkapuoli on kunnossa ja tietoturvallisuudesta on huolehdittu.

Työskentelen Call Wavesilla asiakaspalvelutehtävissä. Palvelen asiakkaita useissa eri palveluissamme puhelimitse sekä sähköisissä kanavissa. Olen viihtynyt näissä hommissa valmistumisestani lähtien, yli 10 vuotta. Työni on monipuolista ja kiinnostavaa, mutta matka kotoa työpaikalle on melko pitkä.

Minulle tarjottiin mahdollisuutta työnantajan puolelta ”etätyöpilottiin”, eli kotoa käsin työskentelyyn vuonna 2015.  Koska asun hieman syrjäkylillä, mietitytti minua heti ensimmäisenä kuinka puhelinyhteydet toimivat. Linjayhteydet todettiin kuitenkin riittäviksi, joten etätyökokeilu voitiin aloittaa.

Alkuun jännitti

Aluksi lähdin mukaan hieman pelonsekaisin tuntein. Mielessäni oli erilaisia kauhuskenaarioita yhteyksien pätkimisestä ylipäätään työn toimivuuteen. Mutta näinhän se on – kaikki uusi ja outo aina hieman arveluttaa. Rohkaisin kuitenkin mieleni ja päätin suostua.

Ensimmäisen etätyöpäiväni tein 10.12.2015 – voi sitä riemun tunnetta, kun huomasinkin kaiken toimivan moitteettomasti! Tällä hetkellä olen ollut jo kaksi vuotta etätyössä. Voin sanoa, etten ole katunut hetkeäkään päätöstäni. Jännitin aivan turhaan.

Rauhaa ja hiljaisuutta

Koen, että etätyössä on paljon hyviä puolia; oma huone, rauha työskentelyyn ja hiljaisuus. Nämä ovat myös niitä asioita, jotka mahdollistavat etätyön tekemisen. Tilan on oltava rauhallisuuden lisäksi myös suojaisa, varsinkin jos kotona on muita henkilöitä. Tällöin myös tietosuojaan liittyvät kriteerit täyttyvät.

Eri ohjelmat ja laitteet toimivat kotonani lähes samoin kuin pääpaikalla. Onneksi meillä on hyvä tekniikan väki, jolta saa aina heti apua tarvittaessa.

Etätyön ansiosta minulla on enemmän vapaa-aikaa, kun sitä ei kulu työmatkoihin, eikä matkoja tarvitse ajella talvisin pimeillä ja jäisillä teillä.

Tekniikka auttaa tiedonkulussa

Etätyön negatiivisia puolia joutuukin sitten miettimään enemmän. Hankalimmaksi koen kuitenkin ehkä ns. hiljaisen tiedon kulkemisen. Koska osa tiedosta on vain suullista, asioita saattaa jäädä kuulematta.

Työpaikallani on onneksi työpaikan sisäinen chat käytössä – sillä voin olla reaaliaikaisessa yhteydessä työkavereihin. Se on äärimmäisen hyvä ja tärkeä apuväline yhteydenpidossa. Ja jos tämäkään ei niin sanotusti riitä, on minulla vielä työpuhelin käytössä, eli voin soittaa työkavereilleni.

Keinoja löytyy

Etätyö vaatii itseltäni jatkuvaa opiskelua. Sähköpostin ja intran seuraaminen on erittäin tärkeää, koska apua ei ole ihan vieressä saatavilla, eikä läheskään kaikkea voi osata ulkoa. Tästä syystä onkin mielestäni hyvä käytäntö, että asioita on mahdollista purkaa välillä muun porukan kanssa ja kerrata muuttuneita toimintatapoja. Tällöin myös työntekijät saavat toisilta vertaistukea asioiden hoitamiseen, jolloin voi syntyä uusia ideoita, jotka kehittävät työyhteisöä.

Vaikka alussa mietin miten etähommat käytännössä toimivat, niin kaikista eteen tulleista asioista olen selvinnyt. Keinoja on aina löytynyt ja löytyy varmasti jatkossakin. Myös työkaverien tuki on ollut korvaamatonta.

Oppia ja itsevarmuutta

Etätyön tekemisestä minun täytyy korjata myös yksi hyvin yleinen harhaluulo; monet kuvittelevat että etätöissä voi tehdä jotain omia hommia tai kotitöitä. Töitä tehdään kotona aivan kuten muutenkin pääpaikalla. Luottamus työnantajan kanssa puolin ja toisin on avainsana. Ilman luottamusta homma ei toimisi.

Yhteenvetona sanoisin, että  kaksi vuotta etänä on opettanut minulle paljon uusia asioita. Olen saanut itsevarmuutta toimia tilanteessa kuin tilanteessa. Nykyään näen asiat myös hieman toisesta näkökulmasta, erilaisena kokonaisuutena. Niinhän sitä sanotaan, että joskus on mentävä edemmäksi, että näkee tilanteen paremmin.

Tarja Hyvärinen

Julkaistu kategoriassa Blogi.