LUURI-palvelu tuo apua ikäihmisten arkeen

Varkauden kaupunki ja Call Waves Solutions Finland Oy ovat Pohjois-Savon liiton rahoitustuen turvin luoneet palvelukokeilun, jonka tarkoituksena on avustaa ikäihmisiä sekä heidän läheisiään arjen haasteissa.

Varkauden kaupunki käynnisti 5.11.2018 Luuri-neuvontapalvelun. Call Wavesin tuottaman palvelun tarkoituksena on välittää tietoa kaikista kaupungin ikäihmisten palveluista, yksityisten ja kolmannen sektorin palveluista sekä muista tukipalveluista.

– Luuri-palvelunumerosta tai Varkauden kaupungin verkkosivuilla toimivasta Luuri-chatista voi kysyä ikäihmisten palveluihin liittyviä asioita laidasta laitaan. Tarjolla on ohjausta ja neuvontaa, sekä tietoa. Palvelun ideana on se, että asiakasta ei pompotella edestakaisin, vaan Luuri etsii oikean asiantuntijan, joka on yhteydessä suoraan asiakkaaseen, jos tietoa ei välittömästi ole saatavilla, selittää palvelualuepäällikkö Kirsi Laitinen Varkauden kaupungilta.

– Luuriin voi soittaa, jos on vaikkapa huolissaan naapuristaan, eikä tiedä miten asian kanssa tulisi edetä, lisää kotihoidon esimies Kirsi Hynninen.

Palvelun tarkoituksena on auttaa myös ikäihmisiä löytämään tarvitsemansa palvelut nykypäivän digitalisoituvassa maailmassa.

– Ydinajatuksena on, että Luuri neuvoo ja opastaa, mutta ei hoida. Kun yleiset kyselyt ja muu informaation tarve käsitellään Luurin kaltaisessa palvelussa, se vapauttaa resursseja varsinaiseen hoitotyöhön, Laitinen selittää.

– Eikä kysyttävien asioiden tarvitse liittyä esimerkiksi sote-palveluihin, vaan Luuri auttaa myös harrastusasioissa ja muussa elämiseen liittyvässä, kuten vaikkapa linja-autoaikataulujen selvittämisessä, Hynninen kertoo.

Luuri-palvelu luotiin, sillä Varkauden kaupunki haluaa tarjota ikäihmisille palvelua ja tietoa yhden luukun periaatteella.

– On tärkeää, että tietoa on saatavissa koordinoidusti yhdestä paikasta. Luurin avulla voimme myös selvittää tulevaisuuden palvelutarpeita ja palveluiden kehittämistä palvelumuotoilun näkökulmasta. Kokeilu on valtakunnallisellakin tasolla mielenkiintoinen, Laitinen sanoo.

Varkauden kaupungilla nähdään, että Luurin kaltainen palvelu on tulevaisuuden konsepti.

– Mielestämme on tärkeää pitää myös ikäihmiset mukana digitalisoituvan maailman menossa. Näemme että tämän kaltainen palvelu on myös kustannustehokas sekä kaupungin että asiakkaan näkökulmasta, kun oikea tieto saadaan asiakkaalle keskitetysti ja nopeasti, Laitinen selittää.

Miten palvelu toimii?

Luuri-palvelun käytännön toteuttajana toimii asiakaspalvelukeskus Call Waves. Koulutetut asiakaspalvelijat vastaavat asiakkaiden kysymyksiin tai tarvittaessa ohjaavat kyselyt asiantuntijoille.

– Palvelu on lähtenyt oikein mukavasti käyntiin. Meille on tullut monenlaisia kysymyksiä ja ideana onkin auttaa ihmisiä kokonaisvaltaisesti. Voimme esimerkiksi auttaa polttopuiden järjestämisessä talveksi, etsiä atk-tukea, tai vaikkapa neuvoa kotona selviytymiseen liittyvissä asioissa. Meiltä voi kysyä sitäkin, mihin kissan voi viedä, jos eläimen omistaja joutuu sairaalaan tai kuka voisi tulla kotiin pitämään seuraa, jos olo on yksinäinen, Luuri-tiimin esimies Suvi Puranen Call Wavesilta selittää.
Luuri-palveluun soittaminen maksaa normaalin matkapuhelinmaksun, mitään muita kustannuksia siitä ei tule.

– Mielestäni on hienoa, että Varkauden kaupunki haluaa tarjota asukkailleen tällaisen palvelun. Palvelukokeiluna tämä on myös mielenkiintoinen, sillä ihmisten arkea varmasti helpottaa, kun on yksi paikka, josta asia kanavoidaan eteenpäin, eikä palveluviidakossa tarvitse harhailla ja miettiä, mistä mikäkin asia selviäisi, Puranen päättää.

Soittamalla Luuriin ikäihmiset ja heidän läheisensä voivat kysyä mitä vain mieltä askarruttavaa asiaa. Puhelu ohjataan tarvittaessa oikeaan paikkaan tai kysyjä saa vastauksen kysymykseensä jo puhelun aikana. Luuri toimii maanantaista perjantaihin klo 8–18, lauantaisin klo 9–13. Sunnuntaisin ja arkipyhinä se on suljettu.
Varkauden kaupungin nettisivuille on avautunut neuvontapalveluun liittyvä chat-ominaisuus, jolla asiakas tai omainen voi myös ottaa yhteyttä palveluneuvontaan.

Ikäihmisten neuvontapalvelu Luuri aloitti 5.11. 2018 3 kk:n kokeilulla, jossa seurataan ja arvioidaan palvelutarpeen ajoitusta, palvelusisältöjen kysyntää sekä vaikuttavuutta. Palvelu toteutetaan Pohjois-Savon liiton hankerahoituksella.

Onko sinulla kysyttävää webinaarin aiheesta?

avatar
  Subscribe  
Notify of