BI-raportointi tukee älykkäämpää johtamista

BI:llä, eli Business Intelligencencellä tarkoitetaan liiketoimintatiedon hallintaa ja analysointia. Tiedolla johtamiseen tarvitaan dataa ja datan hyödyntäminen onnistuu parhaiten, kun sitä jalostetaan ja visualisoidaan tarpeita vastaavaksi.

Call Wavesilla BI-raportoinnissa hyödynnetään Microsoft Power BI –ohjelmaa, jonka avulla yrityksen toiminnassa syntyvää laajaa tietomäärää pystytään jäsentämään tehokkaasti.

– Meillä on lukuisia tietokantoja, jotka sisältävät valtavasti tietoa. BI-raportointia varten jalostamme, muokkaamme ja visualisoimme dataa, kertoo Call Wavesin Digitalised Services Developer Miika Mäkinen.

Tänä päivänä puhutaan paljon tiedolla johtamisesta, ja siihen ei pelkkä raakadata riitä, vaan tiedon täytyy olla ymmärrettävässä muodossa.

– Tietoa voidaan hyödyntää kaikkien yrityksen prosessien kehittämisessä. Voidaan selvitellä ongelmakohtia tai esimerkiksi tuottavuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, Mäkinen selittää.

Täytyy tietää, mitä haluaa tietää

Vaikka BI-raportoinnin työkalut ovat käteviä, tarvitaan ihmisen, Call Wavesin tapauksessa Mäkisen työpanosta työkalun käyttöön ja tietojen hankkimiseen. Saadakseen hyödyllisiä vastauksia, tulee myös miettiä tarkkaan mitä kysyy.

– Koska tietoa on valtavasti, täytyy sen hyödyntämisessä miettiä, mitä halutaan tietää. Mitä tietoa tarvitaan tehokkaaseen johtamiseen ja valmentamiseen? Mitä keskijohdon tai johtoryhmän tarvitsee tietää onnistuakseen johtamaan ja valmentamaan tehokkaammin?

BI-raportointia varten tarvitaan jatkuvasti tietoa. Kyseessä ei siis ole mikään kertaluontoinen tempaus, vaan jatkuva, tarkkaileva prosessi.

– Tieto täytyy visualisoida ja jakaa, ja siihen pitää myös olla pääsy helposti ja monikanavaisesti. Itse luon datasta työkalun avulla esimerkiksi erilaisia diagrammeja, geolokaatiodataa ja taulukointia. Visuaalisaatiot ovat täysin interaktiivisia ja yhteydessä toisiinsa, syy-yhteydet ja yksityiskohdat selviävät helposti muutamalla klikkauksella.

Älykästä kehittämistä datan avulla

Call Wavesilla dataa analysoidaan hyvin paljon, ja se auttaa myös Call Wavesin asiakkaita kehittämään toimintaansa.

– Kaikki data, jota päivittäisessä työssämme syntyy, on käytettävissä. Esimerkiksi jokaisesta puhelusta tallentuu tietoja ja joissain palveluissa tehdään kauppoja ja niistä syntyy dataa. Näemme, mitä kullakin työpisteellä tapahtuu ja näitä tietoja voidaan hyödyntää johtamisessa. Toki on niin, että kaikki tieto ei sellaisenaan ole syötettävissä raportointiohjelmaan, vaan dataa pitää hioa ja esikäsitellä.

Asiakkaalle Call Wavesin tarkasta datasta on hyötyä.

– Pystymme seuraamaan lähes reaaliajassa kunkin palvelun tilannetta. Asiakkaamme näkee, mistä maksaa; esimerkiksi miksi heidän asiakkaansa ovat yhteydessä, paljonko puheluita tulee, ja millaisia korrelaatioita tai muutoksia on havaittavissa.

– Näistä tiedoista on paljon hyötyä päätöksenteossa ja johtamisessa, mutta vain, jos ne on jäsennelty ja analysoitu. Me teemme tämän asiakkaamme puolesta, jolloin tarjoamamme data on ymmärrettävää, eikä sen käsittelyyn mene ylimääräistä aikaa.

Mäkinen toteaa, että on tärkeää puhua visualisaatioissa ja esityksissä sitä kieltä, jota tiedon tarkastelija puhuu.

– Tietoa on maailmassa paljon, mutta se ei ole kovin hyödyllistä sellaisenaan, vaan se täytyy laittaa ymmärrettävään muotoon. Binääriluvut ovat tietokoneelle erittäin ymmärrettäviä, mutta ihmiselle ykkösten ja nollien tulkinta saattaa tuottaa äkkiseltään päänvaivaa. Kuten monessa muussakin asiassa, tiedolla johtamisessa ei ratkaise määrä, vaan laatu.

 

Onko sinulla kysyttävää webinaarin aiheesta?

avatar
  Subscribe  
Notify of